Læreplaner er et pædagogisk redskab til at arbejde bevidst og systematisk med den pædagogiske praksis i en daginstitution. Lærerplaner fortæller noget om, hvilke mål og værdier der ligger til grund for den pædagogiske hverdag, og hvad vi vægter højt i vores planlægning af de daglige aktiviteter og gøremål.
Gyngehesten skiller sig ud i forhold til en traditionel daginstitution, da børnene er i legestuen sammen med en forælder, bedsteforælder eller barnepige. Børnene har derfor trygheden ved deres primære omsorgsperson, samtidig med at de møder andre børn og voksne i et givende læringsmiljø. Med faste ritualer og rammer om dagens aktiviteter, dannes der relationer og venskaber i et særligt børnefællesskab og i en kontinuerlig børnegruppe, hvor man mødes én eller flere faste dage om ugen. Den daglige pædagogiske praksis, bærer derfor stort præg af samspillet med forældre/primære omsorgsperson og den daglige leder og medhjælpere.
Det er vigtigt for os som bestyrelse, at de voksne som kommer i legestuen, kan få redskaber, sparring og inspiration til, at fremme en positiv udvikling hos deres børn indenfor alle seks læreplanstemaer. Derfor er læreplaner ligeså meget forældrenes arbejdsredskab, som det er personalet i legestuens.
Herunder præsenteres de seks læreplanstemaer sammen med inspiration til, hvordan man også kan arbejde med læreplanstemaerne uden for Gyngehestens åbningstid.
Gyngehestens tager udgangspunkt i den styrkede pædagogiske læreplan og 'læreplansblomsten', der illustrer det fælles pædagogiske grundlag og de seks læreplanstemaer:
Gyngehesten arbejder med temaerne 1,2,3, 4 og 6 hver dag. Gyngehesten har ingen legeplads, så tema 5 har vi fokus på i forbindelse med årstidernes skift, brug af naturens materialer i kreative aktiviteter, på ture ud af huset og ved læringsforløb hos Natursamarbejdet i Aarhus.
Da børn og forældre typisk kun er 3 timer i Gyngehesten om ugen, er aktiviteterne overordnet tænkt som dels omdrejningspunkt for socialt fællesskab i Gyngehesten, dels som inspiration til at arbejde videre med de seks læreplanstemaer udenfor Gyngehestens åbningstid. Temanerne uddybes nedenfor.
Vi kommer igennem alle seks temaer i løbet af et år. Aktiviteterne dokumenteres via billeder på hjemmesiden. Aktiviteterne evalueres og tilpasses holdene uformelt i dagligdagen, formelt ved plancher og spørgeskemaer to gange årligt (før juleferien og før sommerferien) med forældre og børn samt ved bestyrelsesmøder.
Alsidig personlig udvikling handler om at støtte barnet i udviklingen af en positiv og sikker selvfølelse, hvor barnet tør udfolde sig uanset niveau af færdigheder i den pågældende aktivitet.
SOM FORÆLDRE KAN I HJÆLPE VED AT:
HVORFOR ER DET VIGTIGT?
Alsidig og personlig udvikling handler om, at barnet opbygger en sikker identitetsdannelse. Her har det brug for at blive set som det menneske, det er. Det vil sige, at barnet skal føle sig værdsat og betydningsfuld for de mennesker, der omgiver det. Det er derfor vigtigt, at barnet oplever, at den voksne er nærværende og møder barnet ud fra dets livssyn.
Social udvikling handler om, at barnet udvikler evnen til at indgå på en god måde i samspil med andre mennesker.
SOM FORÆLDRE KAN I HJÆLPE VED AT:
HVORFOR ER DET VIGTIGT?
Barnets sociale kompetencer udvikles i fællesskabet med andre børn og voksne, hvor barnet gør sig erfaringer med at være sammen med andre. Dette har stor betydning for barnets trivsel og generelle udvikling, da det er i fællesskabet, at barnet opnår muligheden for at udfolde sig gennem leg, forhandling og samarbejde.
Kommunikation og sprog handler om, at barnet udvikler kommunikative kompetencer, hvor det kan udtrykke sig og kommunikere med andre. Dette sker både gennem det talte sprog, kropssprog, mimik og billedsprog.
SOM FORÆLDRE KAN I HJÆLPE VED AT:
HVORFOR ER DET VIGTIGT?
Alle børn er sprogligt forskellige, hvilket betyder, at barnets sproglige udvikling foregår i barnets eget tempo, der kan variere fra barn til barn. Det er dog afgørende, at barnet oplever sproglige miljøer med andre børn og voksne, hvor det har mulighed for at lære af andre og udvikle egne sproglige kompetencer.
Krop, sanser og bevægelse handler om at lave bevægelseslege, der stimulerer barnets motorik og primære sanser.
SOM FORÆLDRE KAN I HJÆLPE VED AT:
HVORFOR ER DET VIGTIGT?
Bevægelseslege giver barnet kropslige erfaringer samt viden om kroppens muligheder. Barnet udvikler legeledes fortrolighed med sin krop, når det stimuleres med varierende og tilpassede bevægelsesudfordringer.
Natur, udeliv og science skaber kropslig og sansemæssig læring i og om naturen.
SOM FORÆLDRE KAN I HJÆLPE VED AT:
HVORFOR ER DET VIGTIGT?
Naturen udvikler barnets naturvidenskabelige forståelse. Barnet lærer om naturen, når det oplever naturen med alle sine sanser.
Kultur, æstetik og fællesskab præsenterer barnet for forskellige kulturelle tilbud og værdier samt kunstneriske måder at udtrykke sig på.
SOM FORÆLDRE KAN I HJÆLPE VED AT:
HVORFOR ER DET VIGTIGT?
Jo flere varierede kulturelle udtryksformer barnet præsenteres for, jo mere varieret bliver dets opfattelse af sig selv, af andre mennesker og af verden.
Kontakt: gyngehesten.lotte@gmail.com / 41597161